MOBlend, Ικανή Κοινότητα Πρακτικής για Εικονική Εργασία ΕΕΚ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

site                                                      site                                              site

Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) είναι βασικό στοιχείο των συστημάτων δια βίου μάθησης. Στόχος του συστήματος είναι τα άτομα να αποκτήσουν τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις, την τεχνογνωσία, τις δεξιότητες και τις ικανότητες που απαιτούνται στην αγορά εργασίας. Ταυτόχρονα με τις προσωπικές δεξιότητες του κάθε ατόμου, η ΕΕΚ είναι το εργαλείο για να ανοίξει ο δρόμος για θέσεις εργασίας υψηλής ποιότητας και αυξημένα ποσοστά απασχόλησης. Παρά τη σημαντικότητα της ανάπτυξης της ΕΕΚ, σε πολλές χώρες η συμμετοχή στα προγράμματα ΕΕΚ στιγματίζονται παραδοσιακά υπέρ των πανεπιστημιακών σπουδών, αν και πρόσφατοι κοινωνικοοικονομικοί μετασχηματισμοί αλλάζουν τη στάση απέναντι στην ΕΕΚ (Aldossari, 2020). Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο στρέφονται στην ανάπτυξη τεχνικών που να δίνουν στους εκπαιδευόμενους την ευκαιρία να συνδέσουν την ακαδημαϊκή μάθηση με γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται για την επαγγελματική πορεία του εκπαιδευόμενου και ως εκ τούτου, να τους επιτρέπουν να γίνουν δια βίου μαθητές (Fung 2017, Rychen, 2016). Μην παραβλέπεται το γεγονός ότι, η παγκοσμιοποίηση και οι τεχνολογικές εξελίξεις μεταμορφώνουν τις ανάγκες των εργοδοτών, οι οποίοι πλέον αναζητούν υποψηφίους με αποδεδειγμένες εγκάρσιες ικανότητες ή soft skills (προσαρμοστικότητα, ηγεσία, ομαδική εργασία, σαφής επικοινωνία σε διαφορετικές γλώσσες, κ.λπ.) Μελέτες που έχουν διεξαχθεί αποκαλύπτουν μια σύγκλιση μεταξύ των ικανοτήτων που περιλαμβάνονται στα εκπαιδευτικά προγράμματα και των προοπτικών των εργοδοτών (Oria, 2013). Σε άλλες μελέτες φαίνεται ότι η συνάφεια των διαφορετικών εγκάρσιων ικανοτήτων μπορεί να γίνει αντιληπτή διαφορετικά από τους διαφορετικούς φορείς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία (Sá & Serpa, 2018, Renold et al, 2018). Άλλες μελέτες αναφέρουν ότι οι εκπαιδευόμενοι αντιλαμβάνονται ότι οι ακαδημαϊκές τους σπουδές δεν τους προετοιμάζουν κατάλληλα για την μετέπειτα εργασία τους (European Commission, 2018, INEE, 2019, OIE, 2017). Συμπερασματικά, είναι εμφανές ότι έχει αναδειχτεί η ανάγκη επαναπροσδιορισμού των προγραμμάτων εκπαίδευσης και συγκεκριμένα της σημαντικότητας του συνδυασμού γνώσης με δεξιότητες.

 

Aldossari A.S. (2020). Vision 2030 and reducing the stigma of vocational and technical training among Saudi Arabian Students. Em Res Voc Educ Train 12:3. Διαθέσιμο στο: https://doi.org/10.1186/s40461-020-00089-6

 

Fung D. (2017). Connecting Academic Learning with Workplace Learning. In Connected Curriculum for Higher Education, 84–100. UCL Press. Διαθέσιμο στο: https://doi.org/10.2307/j.ctt1qnw8nf

 

Rychen D.S. (2016). Conceptual Framework: Key Competences for 2030. Beijing. Διαθέσιμο στο: https://www.oecd.org/education/2030/E2030-CONCEPTUAL-FRAMEWORK-KEY-COMPETENCIES-FOR-2030.pdf

 

Oria B. (2013). Enhancing higher education students’ employability: a Spanish case study. Int J Technol Manag Sustain Dev 11(3):217–230. Διαθέσιμο στο: https://doi.org/10.1386/tmsd.11.3.217_1

 

Sá M.J. & Serpa S. (2018). Transversal competences: their importance and learning processes by higher education students. Educ Sci 8(3):1–12. Διαθέσιμο στο: https://doi.org/10.3390/educsci8030126

 

Renold U., Bolli T., Caves K., Bürgi J., Egg M.E., Kemper J., Rageth L. (2018). Comparing International Vocational Education and Training Programs: The KOF Education-Employment Linkage Index. National Center on Education and the Economy, Washington.

 

European Commission (2018). Education and training monitor 2018. Publ Off Eur Union. Διαθέσιμο στο: https://doi.org/10.2766/218608

 

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE) (2019). Panorama de La Educación: Indicadores de La OCDE 2019. Informe Español (Education at a Glance: OECD indicators 2019). Διαθέσιμο στο: https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b8f3deec-3fda-4622-befb-386a4681b299/panorama%20de%20la%20educaci%C3%B3n%202019.pdf

 

Observatorio de Innovación en el Empleo (OIE) (2017). OIE Report on Youth and Labor Market: The Way from the Classroom to the Company. https://www.oie.es/wp-content/uploads/2017

 

site      facebook